תרבות ופנאי

סאנגם בבירת הנגב

תרבות ופנאי19 באוקטובר 2018    3 דקות
4

לאילן גרינברג היה חלום. הבחור ממוצא רומני, סגן מנהל המתנ"ס העירוני בדימונה, חלם כבר לפני 13 שנים להעלות על הבמה מחזה אודות אחד הסרטים הגדולים ביותר של בוליווד, הסרט סאנגם

סאנגם בבירת הנגב
סאנגם | צילומים: אהוד אלול

לפני 13 שנה, הוא אסף שחקנים חובבים והעלה גרסה בימתית לאחד הסרטים הקלאסיים והגדולים ביותר שיצרה בוליווד. ההצגה זכתה לבאזז מטורף, אבל חילוקי דעות כספיים עם שניים מכוכבי ההצגה הביאה לפירוק אנסמבל השחקנים וביטול ההצגה. גרינברג נשאר עם החלום, ולמרות האכזבה הגדולה, הוא ידע שיום אחד הוא יחזור ויגשים את אותו. לפני כשנתיים הוא אזר אומץ, עזב "את המקום הבטוח והנוח" כהגדרתו, והשקיע את כל זמנו וכספו בהפקה מחודשת לסאנגם וביצירת התיאטרון ההודי הישראלי הראשון בישראל. ההצלחה לא איחרה לבוא ומזה כמה חודשים שההצגה החלה לרוץ ברחבי הארץ. בעוד כשבועיים ההצגה תגיע גם לבאר שבע.

סאנגם הוא סרט שיצא לאקרנים בשנת 1964 ונחשב עד היום לקלאסיקה של בוליווד. כנראה שלא תמצאו אדם אחד, בן העדה ההודית, מקטן ועד גדול, שלא יכיר את הסרט. שלוש וחצי שעות של סיפור אהבה הודי, כמו שרק ההודים יכולים לעשות. הרבה מוזיקה, הרבה ריקודים, המון צבע וגם לא מעט דמעות בסוף. את כל החבילה הזו ארז גרינברג להפקה בימתית.

בסאנגם גרסת דימונה, לא תמצאו שחקנים מקצועיים שעברו בבתי ספר למשחק, ההפך, את סאנגם מרכיבים שחקנים חובבים, כאלה שהתיאטרון הוא תחביב עבורם. על הבמה, אתם לא תרגישו בהבדל וכל אחד מהשחקנים יכול היה בקלות להיות בוגר אחד מבתי הספר למשחק בארץ. "כל השחקנים הם חובבים, זה לא המקצוע שלהם. הם היו מגיעים לחזרות אחרי העבודה, שלוש פעמים בשבוע, בשעה 18:30, ועובדים על ההצגה עד אחת או שתיים בלילה. קח את מאור בורגאוקר לדוגמא, מי שנכנס לנעליו הגדולות של ראג' קאפור, כוכב הסרט ואחד הכוכבים הכי גדולים של בוליווד. דיברתי איתו לפני שלוש שנים במקרה ושמרתי את המספר שלו. הוא זמר מצוין וגיליתי שהוא גם משחק. על הבמה הוא פשוט כוכב", מספר גרינברג ל"שבע".

סאנגם | צילומים: אהוד אלול

תהליך ההפקה לא היה קל וגרינברג אף כינה זאת כסרט הודי לכל דבר. "התעקשתי שכל ההצגה תהיה דוברת את השפה ההינדית, יחד עם תרגום על גבי מסך בעברית, עם כל השירים, הריקודים, להקה חיה, תפאורה מדהימה, תלבושת אותנטיות. לימוד השפה ההינדית לשחקנים היה לא קל. יש שחקנים שיודעים את הטקסט שלהם, את הקצב, אבל לא מבינים מה השחקנים שלידם אומרים", הוא מתאר ומוסיף: "השפה של ההודיים הישראלים היא מהרטית, שהיא שפה שונה מההינדית שמדוברת בהצגה. אבל כולם למדו את השפה, גם מי שלא הודי יודע לבטא כל מילה ומילה בדיוק בטעם שלה. יש לי שחקן מרוקאי, חלבי, יש ילדים של שחקנים מההצגה הראשונה מלפני 13 שנה, וכולם למדו את השפה בתהליך ארוך".

סאנגם כאמור, ללא צל של ספק נכנס תחת ההגדרה קלאסיקה ואחד הסרטים המצליחים ביותר שיצא מתעשיית בוליווד. גרינברג מצהיר שעד היום, לא הועלתה הפקה על בימות התיאטרון ואחרי ההפקה הראשונה, כבר החלו דיבורים עם תיאטרון בית לסין להפקה משותפת. "הסרט ענק בבוליווד ועל הבמה אנחנו היינו הראשונים להעלות אותו וגם היום אנחנו היחידים", הוא מצהיר ומסכם: "פשוט שעה וארבעים בהן הקהל יוצא למסע ולחוויה הודית אותנטית. אם זה באוכל הודי לפני ההצגה, ואם זה בממחטות שכל אחד ואחת מהיושבים באולם מקבל עוד לפני ההצגה, עם שלט שמזהיר אותם שבסוף ההצגה הם ישתמשו בהן לנגב את הדמעות. עד כדי כך החוויה של סאנגם היא עוצמתית". גרינברג גם מבטיח שזו סנונית ראשונה לעוד הפקות שייצאו תחת התיאטרון ההודי הישראלי.

ההצגה תיערך ב-28.10, בשעה 20:00. היכל התרבות באר שבע.

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

אירועי פורים 2024 בבאר שבע

בצל המלחמה בבאר שבע יתקיימו אירועי פורים בבפארקים, במוקדי התרבות והפנאי, במרכזים הקהילתיים ובשכונות

תרבות ופנאי19 במרץ 2024    2 דקות
0

אירועי אפריל ב FRIENDS

FRIENDS - רשת מועדוני תרבות ישראלית מבית ההסתדרות חוזרת לפעילות הדרגתית באולמותיה, בכדי להמשיך ולהעניק לקהל הרחב מזור תרבותי לרוח עם מיטב מופעים ומציגה מגוון אירועים באפריל

תרבות ופנאי19 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה

  • אתי
    לכו לראות!

    הצגה נהדרת של איש מוכשר שמוכיח לכולנו שאפשר לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. ראיתי את ההצגה בדימונה עם קהל מגוון, הודים ואפילו מרוקאים שהכירו את כל המילים של השירים ודיקלמו את הסרט. חוויה נוסטלגית מרגשת. ממש ממליצה

    1. ההצגה- sangam

      איזה כיף לדעת שנהנת! תודה רבה. ההצלחה שלנו בזכות הקהל שמפרגן כל הזמן.

  • נירה
    ההצגה

    חלום שהתגשם ועוד ממשיך להתפתח
    סאנגם ב 28.10.18 ביום ראשון בבאר שבע
    אנחנו באים לרגש ולתת טעימה מהעבר
    חזרה אל הזיכרונות אל השירים ואל ריגושים

  • אפרת
    סאנגם הההצגגה

    הצגה מרגשת סוחפת תוצרת כחול לבן
    אילן גריברג/קר הבמאי שנותן את כול כולו
    צוות שחקנים מוצלח ומקצועי
    בואו לחזור לפעם להתרגש
    ההצגה מתורגמת לאורכה על מסך לבן בעברית
    בואו להנות ❤️