תרבות ופנאי

סוכות בנגב

תרבות ופנאי23 בספטמבר 2018    14 דקות
0

חג הסוכות כבר זכה לכינוי חג הפסטיבלים ולא בכדי, מדובר בתקופה בה לרוב עם ישראל יש חופש מהעבודה והלימודים ומזג האוויר מושלם לטיולים. אז גם השנה הנגב יציע לנו אינספור פעילויות, הופעות, פסטיבלים וטיולים בכלה אזור. צריך רק לבחור

סוכות בנגב
פעילות לכל המשפחה בצים סנטר ערד. קרדיט | צילום: צים סנטר

פסטיבל "קסם המדבר" – חוויה בדואית בנגב באירועי סוכות לכל המשפחה – חוויה של ריחות, טעמים והכנסת אורחים בדואית בלתי נשכחת. השנה הפסטיבל ייפתח לראשונה במתחם הקטר בבאר שבע ויציע מגוון פעילויות בדואיות מעניינות, ביניהן אוהל אירוח בדואי מסורתי ומפנק עם מספר סיפורים בדואי, תה מתוק וקפה מר, סדנאות רקמה לכל המשפחה, סדנאות תכשיטנות בדואית, סדנאות חינה ויצירה אותנטית על כדים.

במסגרת הפעילות יתארח במתחם גם שוק היזמים הבדואים "שוקראן", שיציע מגוון רחב ש למוצרים בדואים אותנטיים, הנעשים בעבודת יד על ידי אמנים ובשלנים בדואים מהנגב.

נעילת הפסטיבל – פסטיבל לקיה המסורתי ביומיים של קסם. בכל מקום תוכלו ליהנות מפעילויות חווייתית שיועברו על ידי המארחים – סדנת רקמה קסומה שבה תוכלו לרקום ולכשף את משאלות ליבכם, הרצאה על רפואת צמחים בדואית מסורתית, סדנה לשתילת צמחי מרפא והכנת תרופה מצמחי מרפא, היכרות עם אומנות האריגה, הכנת צמידים ולולאות מצמר אמיתי, הרצאות וציורי חינה במרכז תיירותי-היסטורי שבנוי בסגנון בנייה אקולוגית ועוד. הופעות אותנטיות, מוזיקליות ומסורתיות יתקיימו בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00 באתרים השונים בפסטיבל. וכמובן שתוכלו גם ליהנות מפיתה עם לבנה, תה וקפה בדואי וארוחות מקלובה מסורתיות צמחוניות ובשריות.

צפון הנגב: אזור צפון הנגב מציע מגוון של אטרקציות ואירועים לאלו שמחפשים אחר ההרפתקה, הרוח והנפש או סתם מוסיקה טובה. לזוגות אוהבים, למשפחות עם ילדים, לחובבי הקולינריה ולאוהבי הטבע והחוויה באשר הם. וגם טיולי אופניים, פעילויות ואטרקציות משפחתיות מרתקות במרחק שעת נסיעה מהמרכז.

אשכול Market: מיזם חדש באשכול, במתחם עתיק יומין, מתחם בו כילדים גידלנו גידולים, בחממה הידועה של בית ספר הבשור יתקיים שוק איכרים חדש של מועצה אזורית אשכול. בשוק תמצאו פירות, ירקות, מאפים, לחמים, גבינות, שמן זית, דבש, פרחים צמחים ועוד המון אחרים, אווירה קסומה, אוכל איכותי, מוסיקה טובה, חוויה אחרת. לכבוד החגים תזכו יתארחו בשוק גם אומנים ויצרנים מקומיים עם תכשיטים, בגדים, מתנות ועוד אי אילו הפתעות. מדי שבוע בימים חמישי ושישי.

שוק איכרים ומעצבים: בתוך מושב פסטורלי בדרום הארץ, במתחם ששימש בעברו כבית אריזה, פועל שוק איכרים ומעצבים שכולו מושתת על טהרת התוצרת המקומית ועבודות היד של תושבי האזור. שוק האיכרים לקח על עצמו להיות במה לאומנים מתחילים, רקדנים ולהקות מקומיות ובכל שוק מתקיימת הופעה שמטרתה חשיפת להקה לקהל המקומי ולאורחי השוק. כמו כן מתקיימות הפעלות לילדים. בשוק תמצאו דוכני אוכל מקומי בעבודת יד וכן דוכני פסטות, לחמים באפייה מקומית, גבינות בוטיק, ירקות ופירות מחקלאים מקומיים, ממרחים רטבים וריבות, שמן זית וזיתים, דבש, עוגות טארטים ועוגיות, פרחים בירה בוטיק, מגוון דוכני מעצבים של תכשיטים, בגדים, מתנות לילדים, פרטי נוי לבית, עבודות עץ ועוד. מושב כוכב מיכאל, ימי שישי 9:00-15:00.

# פסיפס נתיב לשלום: "נתיב לשלום" הינה יצירת פסיפס משותפת של אלפי אנשים יחדיו, למען התקווה, האהבה והשמחה בין בני האדם, היצירה נמצאת על חומת הגבול. במרכז המבקרים נשמע על סיפור החיים היפים במושב לצד התמודדות עם המצב הביטחוני ומעל הכל על חוסן ותקווה לעתיד שקט וטוב. כל מבקר מוזמן לבחור מבין החלקים הצבעוניים והאופטימיים, את החלק המיוחד שלו, עליו יכתוב משאלה אישית ולהדביקו על גבי חומת הגבול. היצירה הנראית למתבונן משני צדי החומה, משתרעת על גבי חומות המגן האפורות, ויוצרת אווירת שמחה ,אופטימיות ותקווה.

ערד: פסטיבל לכל המשפחה עם הופעות של סבלימינל, להקת ג'ין בורדו ועוד המון מופעים מוזיקליים מקומיים. במהלך החג תוכלו ליהנות גם ממגוון האטרקציות שיש לעיר להציע, ביניהן סיור להכרת צמחי המדבר, טיולי זריחה במצדה, טיול ירח בנחל פרצים, סדנאות להכנת סבונים טבעיים וסדנאות קוסמטיקה ועוד שפע אטרקציות מגניבות לכל המשפחה.

צים סנטר ערד מזמין את המבקרים לחגוג את חגי תשרי בפעילויות לכל המשפחה במגוון פעילויות ללא עלות. בחול המועד סוכות יתקיים בקניון פעילות ספורט אקסטרים: מתקן אומגה מתנפח, סימולטור רודאו- השור הזועם, מתקן כדורסל מתנפח, מתקן כדורגל מתנפח, מטווח פיינטבול ועוד. 25-27.9 ,:0011:00-13, 16:00 -19:00.

להקת ג'יין בורדו | צילום: חן תמרי

ירוחם: פסטיבל "פעמי מדבר", פסטיבל הפיוט בירוחם חוגג עשור עם האמנים: עידן עמדי, הזמר מאור אדרי, הפייטן ליאור אלמליח, ריימונד אבקסיס עם תזמורת פירקת אל-נור בערב פיוטים מרוקאים, הפייטנית מורין נהדר, נטע אלקיים, לירון עמרם והפנתרים. במסגרת הפסטיבל יתקיים ערב הוקרה לשיריו של זוהר ארגוב, מפגש פיוט ולמידה עם המשורר רועי חסן, ערב פיוטי אהבה למולדת. בנוסף, יופיעו גם הרכבי פיוט של הדור הצעיר בירוחם שמשלבים את עקרונות הפיוט עם גרוב מודרני ועכשווי ויבוצעו פיוטים שנכתבו במיוחד לפסטיבל העשור. במהלך ימי הפסטיבל תתקיים פעילויות לכל המשפחה, הפנינג, מופעי קרקס, סדנאות, מפגשי למידה ומחוות נדירות לזמרים המובילים בישראל.

מרתון עיצוב סוכות שמתקיים זו השנה השנייה. הפרויקט מורכב מ-15 מעצבים ומעצבות, מתחומים שונים, שייפגשו ל-48 שעות של יצירה ועיצוב בירוחם, במטרה לדמיין מחדש את הסוכה ולבנות אוסף של סוכות יוצאות דופן במרחב הציבורי. האמנים המשתתפים יעבדו בצוותים ויציעו אפשרויות רדיקליות למגבלות תכנון מסורתיות בסביבה עכשווית.

 חוגגים עם קק"ל בסוכות: עונת המסיק בפתח וקרן קימת לישראל מזמינה את הציבור לחגיגה משפחתית. המשתתפים ימסקו זיתים, יכינו יצירות מהטבע, יטיילו ביערות עם מדריכי קק"ל ועוד פעילויות רבות לילדים ולמשפחות. האירועים יתקיימו ב-25.9, החל משעה 10:00 בבוקר בצומת גילת, צמוד למשרדי קק"ל מרחב דרום.

יער המלאכים ופארק נחל גרר-שרשרת – בסיורים רגליים. את הסיורים ידריכו מדריכי קק"ל. ביער המלאכים  הסיור יצא מהכניסה ליער והמשתתפים ילכו במסלול ערגות הבושם, שביל הגיתות, שביל בית הבד וחורבת כרוע. בפארק נחל גרר-שרשרת הסיור יצא מבית היערן בכניסה ליער. המשתתפים ילכו במסלול נביעות מים מליחים, ילמדו על סיפור הקנה המצוי וילכו בעקבות בארות האבות. 26.9, 10:00 ו-13:00.

ארכאולוגיה ביער – קק"ל מזמינה את הציבור לגלות את ההיסטוריה של צפון הנגב באתר הארכיאולוגי מתקופת בית ראשון בחוות מרשם שביער מורן. המשתתפים ייהנו מהדרכות במקום על ידי מדריכי קק"ל, הפעלות, סדנאות, תצוגת ממצאים ארכיאולוגיים, אירוח בסוכה ועוד פעילויות רבות לילדים ולמשפחות. 25-27.9, החל משעה 10:00 בבוקר בחווה. 10:00-15:00, בית חווה מרשם יער מורן.

צפרתון קק"ל -מרתון צפרות של 24 שעות רצופות. הצפרתון יוזנק מפארק ירוחם ובמהלכו ידגמו צפרים (לנקד), כמה שיותר מיני ציפורים בכל רחבי הארץ. פרסים יקרי ערך יחולקו לצוות שידגום את מספר מיני הציפורים הרב ביותר. במקביל לצפרתון המרכזי יתקיימו: תחרות צילום ציפורים, "מיני צפרתונים" למשפחות, פעילויות והדרכות על ציפורים באתרי קק"ל. כמו כן תיירני ירוחם יקיימו במקום פעילויות לכל המשפחה. 26-27.9.

כפר הנוקדים: בכפר שבבקעת הקנאים במדבר יהודה, חוגגים בסוכות את פתיחת העונה המדברית ומציעים שלל פעילויות מגוונות לאורחי הכפר ולקהל הרחב. עם ההגעה אל הכפר יפתח בפני המבקרים עולם עתיק ומיוחד ומכונת הזמן תתחיל לפעול: מבני אבן עתיקים, אוהלי לינה, חדרים בעיצוב מדברי ועבודות יד מרשימות יכניסו את המבקרים  אל האווירה המדברית כפי שחוו אבות אבותינו בארץ לפני אלפי שנים. בכל יום תתקיים בכפר סדנא ופעילות לכל המשפחה. בין הפעילויות והסדנאות: סדנת הדלקת אש ללא מצית וגפרורים, סדנת כוכבים בה יוכלו המבקרים ללמוד על הכוכבים וכיצד להתמצא בהם ובנוסף, ייהנו המבקרים ממעגל מתופפים. במסגרת פעילות זו, יתנסו המשתתפים בסדנת תיפוף על הגוף וילמדו על המקצבים השונים בתופים. בהמשך יצטרפו המשתתפים למעגל המשלב תיפוף ושירה. בכל יום בצהריים, פינת החי ופינת היצירה יהיו פתוחות לקהל הרחב. בנוסף לפעילויות יתקיימו סיורים מודרכים- בעקבות האדם הקדמון. בכל בוקר בשעה 11:00 , יצאו המבקרים לסיור מודרך באזור. הפעילות תכלול ציורי קיר במערה על ידי חול ומים, על פי ציורים עתיקים ויפתרו כתב חידות עתיק. בנוסף, יתנסו המבקרים בחיתוך סלט באבן צור. הסיור מתבצע ברכבים פרטיים ויוצא בכל יום ליעד אחר בקרבת הכפר. הפעילויות לאורחי הכפר הן בחינם. למצטרפים לפעילויות בלבד, מחיר הפעילויות הוא סמלי.

כפר הנוקדים | צילום: יוני גרינצר

יד מרדכי: תיירות קיבוץ יד מרדכי יציעו למשפחות משחק מרוץ חוויתי לכל המשפחה "המירוץ בזמן", משחק הבנוי מחידות ואתגרים, מותאם במיוחד למשפחות. במסגרת הפעילות, יוזנקו המשפחות מאתר הראשונים בסמוך לקיבוץ רוחמה ויעברו משימות המשלבות ניווט, חשיבה, היגיון, שיתוף פעולה ומזל, כאשר יעברו בנקודות חשובות בהיסטוריה של המדינה. בנוסף, ייהנו המבקרים גם מהפנינג סוכות מיוחד שיתקיים בכל ימי חול המועד: בבית הדבש והדבורה ילמדו המשתתפים על עבודת הדבוראי וחיי הדבורים בכוורת, יוכלו ללקק דבש טהור ולהכין נרות עשויים דונג דבורים. משם ימשיכו המבקרים לאטרקציה האהובה: סיור מיוחד ברוח הקיבוץ על עגלה רתומה לטרקטור, שתוביל אותם לתחנות מלהיבות ברחבי הקיבוץ בהם: הרפת החקלאית של הקיבוץ, הפרדסים, המכוורת החקלאית, בית האריזה ועוד. לאחר מכן, יבקרו המשפחות ב"בית קיבוץ של פעם", אשר מספק הצצה נדירה לחיי הקיבוץ הנוסטלגי. שם יתקיים סיור מודרך והסבר על הפריטים המוצגים: חדר הילדים וספר המטפלת, פריטי חדר האוכל הקיבוצי, כלי העבודה ועוד. הביקור בבית קיבוץ של פעם המספר את סיפורו של הקיבוץ והחלוצים הראשונים מאפשר חגיגה של נוסטלגיה והתרפקות על העבר. בנוסף לפעילויות ייהנו המשתתפים מדוכני יצירה לילדים.

במהלך חול המועד יוכלו המבקרים ליהנות מכניסה גם לאתר שחזור הקרב. באתר ימתין למבקרים שחקן שילווה בהדרכה מומחזת את סיפור הקיבוץ והקרב ההרואי. במקביל, יוכלו הילדים לרוץ בין תעלות הקשר המקוריות, לטפס על טנקים שבמקום ולטייל בין הנופים המרהיבים המקיפים את הקיבוץ.

24-30.9: סבב ראשון – מהשעה 09:00, סבב שני – החל מהשעה 15:00.

אתר שחזור הקרב | צילום: באדיבות תיירות קיבוץ יד מרדכי, גלעד קבלרצ'יק

חוגגים 5 לפסטיבל הקצב בתמנע: קמפינג בקצב עם מיטב האמנים לכל המשפחה. נטע ברזילי, להקת ווקה פיפל במופע ווקלי בינלאומי, אליעד נחום במיטב הלהיטים המוכרים והאהובים, סאבלימינל במופע שקיעה עם כל הלהיטים, "מני ממטרה" – תופעת הצחוק לילדים. במסגרת הפסטיבל תוכלו ליהנות גם מפעילויות נוספות לכל המשפחה בתוספת תשלום: שייט בסירת פדלים באזור האגם היפיפה מוצע שייט בסירת פדלים פרעונית באגם, מילוי בקבוקים בחול צבעוני על שפת האגם באווירה פסטוראלית ומהנה, ביקור באוהל מועד שחזור מדויק של המשכן באוהל מועד, השכרת אופניים דוכנים מדליקים ועוד… וכמובן תוכלו ללון במתחם הקמפינג המפנק של הפארק. 28-30.9.

פארק יטבתה: הפארק חושף את סודות המדבר והטעם של יטבתה, בטכנולוגיה מתקדמת, לצד פינות משחק ומתקני אתגר וחוויה. ביקור בארבעה חללי תוכן מעשירים וחצר פעילה הכוללת מזרקות מים מרעננות. כל ימי החג, בשעות 10:00-16:00 ערב חג ובשישי 15:00.

אקו-כיף לכל המשפחה בקיבוץ לוטן: סיור מודרך במרכז לאקולוגיה יצירתית, היכרות עם קהילת לוטן והאקולוגיה בקיבוץ ופעילות חווייתית לכל המשפחה. האורחים מוזמנים לבלות באקו-כיף – מגרש המשחקים האקולוגי וליהנות מתפריט מגוון ב"בית התה" שבמתחם. משך הסיור והפעילות – כשעה וחצי. כל ימי החג, 09:30.

הפנינג צפרות: הפנינג לכל המשפחה בפארק הצפרות שבכניסה לאילת. המבקרים יפגשו ציפורים וחוקרי ציפורים מתחנת המחקר וישמעו סיפורים מרתקים על כל ציפור ועל תופעת נדידת הציפורים. במסגרת ההפנינג ייערכו סיורים מודרכים, היכרות עם מגוון הציפורים, "סיורים וורודים" אל בריכות הפלמינגו פעילויות יצירה ומשחק לכל המשפחה. 28-29.9, 09:00-14:00.

מפעלי ים המלח: חברת כיל מזמינה את ציבור המטיילים והנופשים במלונות ים המלח לסיורים מודרכים במפעלי ים המלח ובכיכר סדום. הסיור יצא באוטובוס עם מדריך מקצועי מאזור המלונות בעין בוקק דרך אתר המפעלים בסדום ועד לכיכר סדום. במהלך הסיור ייהנו המבקרים מנופי ים המלח, הסבר על ההיסטוריה של המקום. בנוסף ילמדו המבקרים על תהליך ההפקה של מינרלים מים המלח ותפקידם בחיי היום-יום. בתום הסיור האוטובוס יחזור לנקודת היציאה באזור המלונות עין בוקק. ההשתתפות ללא עלות אך בהרשמה מראש.

ההשתתפות למבוגרים מגיל 17 וילדים מעל גיל 10 בליווי הורים צמודים יש להגיע עם תעודה מזהה. 25-28.9, 10:00 ו-13:30.

סיורים במפעלי ים המלח | צילום: נטלי כהן קדוש

בשדרות יחגגו את פסטיבל "סוכה למחשבה", פסטיבל סוכות קצת אחר עם סוכות שונות, חושבות, מבדרות, מאתגרות. סוכות מוזיאון הילדים בנושא מפגש בן-דורי / סוכת תנ"ך /  סוכת משחקי חשיבה / סוכת רובוטיקה / סוכות בריחה (בנושא 70 שנה למדינה)/ סוכת צבא וביטחון / סוכת דמוגרפיה / ועוד. בנוסף, מופעי תאטרון רחוב,  רינת גבאי מארחת בסוכה ו"אדון שוקו"- משירי אריק איינשטיין / שי ורועי / הופעה של צעירי שדרות ומופע מחול של שדרות אדמה. כמו כן יתקיימו במתחם הפסטיבל מגוון הפעלות, הרצאות, סדנאות, הופעות ואטרקציות לכל המשפחה כגון: חידונים, מסלולי חבלים, מתחמי קרקס, משחקי לייזר-בול, פינות יצירה, סדנאות מוזיקה, אמנות, סיורים ברחבי העיר. הולכי קביים, בובות ענק, עיצוב בלונים, מעגל מתופפים, סוכת מנדלות, סוכת קולנוע, מגנטים, במה פעילה ובה מופעי מוסיקה מחול ותאטרון,  יריד דוכנים תוצרת שדרות ועוטף עזה, שבו יוצעו מגוון גדול של תוצרת מקומית ייחודית ודוכני מכירה של מוצרים שונים.

26-27.9, 10:00-17:00. פארק עזריאלי שדרות.

 פסטיבל התמר: גם השנה המדבר ילבש חג חזרתה של החגיגה המוזיקלית של פסטיבל התמר בחול המועד סוכות. סימן ההיכר של הפסטיבל הגדול והמדובר ביותר בישראל הוא שיתופי פעולה מוזיקליים חד פעמיים ומיוחדים לפסטיבל, על רקע תפאורה מדברית עוצרת נשימה ומופעי הזריחה הבלתי נשכחים, מפגשים נדירים בין מזרח למערב, בין מקומי לבינלאומי ושילובים מוזיקליים מקוריים שידברו עליהם הרבה אחרי שירד אבק המדבר.

בהיכל מצדה למרגלות הר מצדה (בשעה 21:00):

מנגינת ליל ירח מלא – רותם כהן | שרית חדד | אברהם טל | יהודה פוליקר. 25.9.

מלכות המדבר – מארינה מקסימיליאן | SUZANNE VEGA  וסימפונט רעננה | ריטה 26.9.

מרעידים את המדבר  – FULL TRUNK | טונה | איתי לוי | התקווה 6  | ברי סחרוף + בלקן ביט בוקס במופע משותף. 27.9.

עידן עמדי | צילום: פטריק סבג

מופעי זריחה מיוחדים על פסגת מצדה (4:00 בבוקר):

דויד ברוזה –  "40 שנה ליהיה טוב" מארח את רמי קלינשטיין –  אור ליום שלישי 25.9

עידן עמדי –  אור ליום רביעי 26.9

דיקלה –  אור ליום חמישי 27.9

ישי ריבו מארח את שי צברי – אור ליום שישי 28.9

מופעי חינם תחת עץ הבאובב בקיבוץ עין גדי (18:30):

דנה ברגר – 25.9, ארז לב ארי – 26.9, להקת אטרף – 27.9

מופעי חינם בפארק האקולוגי בכיכר סדום (19:00):

בניה ברבי – 26.9, ירמי קפלן – 27.9

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

יום המעשים הטובים במתחם הקטר

תרבות ופנאי21 במרץ 2024    דקה אחת
0

אירועי פורים 2024 בבאר שבע

בצל המלחמה בבאר שבע יתקיימו אירועי פורים בבפארקים, במוקדי התרבות והפנאי, במרכזים הקהילתיים ובשכונות

תרבות ופנאי19 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה