תרבות ופנאי

"זה הקהל הביתי, זה לגעת במשפחה"

תרבות ופנאי17 ביוני 2018    4 דקות
0

ביום שלישי הקרוב יתקיים בעיר העתיקה בבאר שבע פסטיבל הסרט הקצר. "אני באר שבעי במקור והיה לי חשוב להציג בפסטיבל", אומר משה יוחננוב שסרטו יוקרן בפסטיבל

"זה הקהל הביתי, זה לגעת במשפחה"
צילומים: יובל לסטר ומתוך הסרט

הייחודיות של הפסטיבל ניכרת ביציאה מהשבלונה. סרטים יוצאים מהחלל הקולנועי המסורתי, לחללים במרחב ציבורי, שהוסבו למתחמי הקרנה משותפים, לכל מי שחפץ וללא עלות.

טרנד הצפייה המשותפת החל כבר בערים נוספות בעולם וגם באר שבע מזמינה את הקהל להיחשף לסרטים מז'אנרים שונים, באווירה חופשית ופתוחה; מסעדת לולה הופכת לבית קפה אינטימי שיקרין סרטים לצפייה משותפת, חצר תאטרון הפרינג' תהפוך למתחם אוזניות מדליק תחת כיפת השמיים, והקהל יושב יחד, אך כל אחד בחוויה האישית שלו; ופאב החלוץ הופך גם הוא לבית קולנוע אינטימי.

חזרה למקורות

אחד הסרטים שיוקרנו בפסטיבל הוא הסרט "עבודה" של הבמאי והיוצר הבאר שבעי, משה יוחננוב.

הסרט שצולם בבאר שבע, מספר את סיפורם של עולי קווקז ואת סיפורו האישי. משפחה קווקזית קשת יום, שנאבקת לחיות חיים הגונים בישראל, כשצו עיקול ואבטלה מרחפים מעל ראשם.

הלחץ של הבאת פרנסה וכסף הביתה, לשלוח את הילדות עם נעליים שאינן קרועות, יוצר מתיחות בין ההורים וגורמת לאב המשפחה, סשה, שהעול על כתפיו, לחצות את קווי המוסר ולפתוח בית בושת בבית, בשעות שאשתו ריטה עובדת בניקיון ובנותיו בלימודים. עד מהרה הסוד מתגלה ומאיים לשבור את המשפחה.

יוחננוב (31), נשוי ואב ל-2, עלה מקווקז בשנת 1992 ורוב השנים גר בבאר שבע. "בלימודים לא מצאתי את עצמי כל כך והיה מורה שהצליח למשוך אותי לתחום הצילום", הוא מספר. "להורים שלי לא היה את המשאבים לקנות מצלמה, אבל מצאתי מפלט כנער בצילום וגם בתחום היצירתי הצלחתי מאוד. נחשבתי לצלם של בית הספר ואחרי הצבא אמרתי שזה הדבר היחיד שאני רוצה לעשות. הלכתי ללמוד קולנוע. חשבתי שאני אהיה צלם. עם הזמן התחלתי להתעניין בשורשים שלי ובנושאי עלייה בכלל ושל יהדות קווקז בפרט, ומשם נולדו הסיפורים".

יוחננוב מסביר כי מה שעניין אותו ביצירה הוא ההתעסקות עם נושאי ההגירה וההשתלבות של העולים החדשים בישראל: "עשיתי כמה סרטים והתחלתי להתעניין במקורות שלי. הסרט הראשון היה על עלייה לארץ. איך מתמודדים ילדים כשאתה עולה חדש. בסרט השני הלכתי רחוק יותר ועשיתי אותו בשלוש שפות, קווקזית, עברית ורוסית. על ההתמודדות האישית שלי והשילוב עם דברים שמצאתי בתחקיר. אני יודע שברוב המקרים, העולים החדשים בארץ מרגישים חוסר שייכות".

 

למה לגשת לפסטיבל הסרטים הקצרים בבאר שבע? 

"אני באר שבעי במקור והיה לי חשוב להציג בפסטיבל. אני חושב שהתרבות בבאר שבע מתפתחת ובתור באר שבעי זו גאווה. צילמתי את הסרט בבאר שבע. בדרך כלל גם אם יש פה מישהו שמצלם, הוא נוסע למרכז או לעיירה נידחת. לי היה חשוב שזה יצולם בבאר שבע. הסרט זכה בפרס העריכה הטוב ביותר בפסטיבל קולנוע דרום, בפסטיבל חיפה ובפסטיבל בקליפורניה. עכשיו זה הפסטיבל הרביעי ואני מתרגש ממנו לא פחות מקליפורניה. זה הקהל הביתי, זה לגעת במשפחה".

עד כמה הסרטים שלך מגעים מחוויות אישיות שלך?

"הסרטים לקוחים מהחיים הפרטיים שלי, זה קצת דומה לילדות שלי, לאיך המשפחה שלי מתנהלת שדומה להרבה משפחות של עולים חדשים. בגלל שמדינת ישראל לא ידעה לקלוט עולים חדשים, הרבה אנשים לא הצליחו למצוא את עצמם בארץ. הם ברחו למפלט של קבוצות מיעוט שעסקו בפשע. הם לא היו כאלה, זה משהו שקרה להם בארץ".

פסטיבל הסרט הקצר באר שבע יתקיים זו השנייה בתאריכים 19-21 ביוני, בין השעות 19:00 עד 23:00, בעיר העתיקה ויהיה פתוח לקהל הרחב. במסגרת הפסטיבל יוקרנו כ-30 סרטים ישראליים קצרים, מז'אנרים שונים (תיעודי, עלילתי ואנימציה), שנבחרו בקפידה במטרה ליצור שיח, לעלות סוגיות בוערות, ולקדם דיאלוג מפרה עם יוצרי הסרטים, במאים, כותבים ותסריטאים, שיהיו נוכחים בהקרנות.

בין הסרטים שיוקרנו:

"איה" – סרט עלילתי על מפגש מקרי הן גבר זר לאישה, בהפקת יעל אבקסיס ובהשתתפות שרה אדלר.

"היה שווה שקל" – סרטו דוקו-אנימציה על תעשיית הזנות מנקודת מבטן של צרכני המין ונשים בזנות, עם אניה בוקשטיין וצחי גראד.

"קורה" – על חיי חשפנית שמנסה למצוא תעסוקה חלופית עם יעקב זדה דניאל ואחרים.

לאור הצלחת "תחרות הסרט הקצר" בשנה שעברה, קולנוע הפרינג' יארח השנה את התחרות היוקרתית: סרטים עלילתיים, עד 25 דק', שנוצרו בשנתיים האחרונות. אלה יוקרנו תחת כיפת השמיים במתחם אוזניות אלחוטיות ייחודי, שיאפשר את ה"ביחד", אבל גם אינטימיות של הצופה עם המתרחש בסרטים. את התחרות ישפטו השנה שלושה יוצרים מובילים בקולנוע הישראלי: הבמאית והיוצרת קולנוע הוותיקה, זוכת הפרסים לינה צ'פלין, המלהקת הבכירה זוכת פרס אופיר, אורית אזולאי והבמאי והתסריטאי איתן ענר.

המקום ראשון יזכה בפרס בסך של 15 אלף שקלים מטעם סינמה סיטי, המקום השני והשלישי יזכו בהתאמה בפרסים בסך 6 אלף שקלים, ו-4 אלף שקלים, מטעם חברת כיוונים והרשות לפיתוח הנגב.

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

כשהיום הזה יחלוף

עמית ביג'אוי עם שיר חדש לזכרו של סמל אריאל אוחנה ז"ל

תרבות ופנאי17 באפריל 2024    דקה אחת
0

אוכל יין ואומנות

תערוכה חדשה נפתחה במסעדת כרמים

תרבות ופנאי11 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה