תרבות ופנאי

"המקום היחיד שאני מרגיש בו בבית זה בבאר שבע"

תרבות ופנאי6 ביוני 2018    6 דקות
1

כך המנצח תום כהן, שמתגורר בשנים האחרונות בבלגיה ומחזיק בשורה של תפקידים בכירים בעולם המוזיקה בארץ ובעולם. למרות ההצלחה הגדולה בגיל צעיר, הוא שומר אמונים לבירת הנגב, שם יופיע שוב בעוד עשרה ימים

"המקום היחיד שאני מרגיש בו בבית זה בבאר שבע"
תום כהן | צילום: דניאל קמינסקי

לפני שנתיים במהלך חגיגות האליפות הראשונה של הפועל באר שבע בעידן אלונה ברקת, הסתובבו בין עשרות אלפי הצופים, גם מאור זגורי ותום כהן, שניהם גאווה למשפט – made in beer sheva. בעוד שאת זגורי עצרו לעשרות צילומי סלפי, את כהן פחות זיהו. עד לרגע בו זגורי אמר: "למה אתם מצטלמים איתי? אתם יודעים שהשיר של זגורי שאתם שרים ב'טרנר' זה מוזיקה שהוא כתב". כהן (34) הוא שאחראי לשיר האוהדים, שיר הנושא של הסדרה "זגורי אימפריה".

למרות שהוא מנצח והקים תזמורות בינלאומיות מצליחות בכל העולם, דווקא זו הנקודה המרגשת ביותר מבחינתו: "בכל שבת או ראשון אני מקבל אליי לווטסאפ עשרות סרטונים מכל מיני אנשים שונים עם הקהל של הפועל באר שבע, שר אחרי גולים, ולשמחתי זה קורה יותר מפעם אחת. אני יכול להגיד שכל מה שעשיתי בקריירה מתגמד לעומת זה. לשמוע את כל האנשים שרים את מה שהלחנתי זה מדהים", הוא מספר בראיון ל"שבע".

"לא הילד הסטנדרטי"

היום כהן הוא כוכב בתחומו, הוא השיג בגיל 34 את מה שאחרים עדיין חולמים להשיג בגיל 50, אבל לא משנה איפה הוא יהיה, כהן תמיד יהיה הילד הקטן משכונה ג'. גם הוא, כמו שמות גדולים לפניו או אחריו, גדל בחדרי החזרות של הקונסרבטוריון העירוני בבאר שבע.

תמיד יהיה הילד הקטן משכונה ג'. תום כהן | צילום: דניאל קמינסקי

"מגיל 7 למדתי בקונסרבטוריון מנדולינה אצל לב חיימוביץ' והייתי בתזמורת המנדולינות. אני לא הייתי הילד הסטנדרטי שהולך לחוגים, לא אהבתי להתאמן בבית, למרות שנורא אהבתי את המוזיקה. מה שהחזיק אותי בסופו של דבר, הייתה הגישה המדהימה של לב שהיה מורה לחיים. הוא, יחד עם התזמורת, היו הסיבות שהחזקתי שם מעמד. מוזיקה היא מסוג המקצועות שבוחרת אותך, לא אתה בוחר להיות מוזיקאי. אתה צריך להיות עם רצון מאוד גדול ותשוקה מאוד גדולה לבחור במקצוע שבו אתה עובד כשכולם נחים".

כהן הוא אנטי תזה לכל סטראוטיפ שתכירו. הוא מוכר בעיקר בכל מה שקשור למוזיקה ערבית, אבל גדל על באך ומוצארט ובן להורים מפולין ועיראק. "כל הסטראוטיפים על קונסרבטוריון לא תקפים בבאר שבע. פה אתה פוגש את כל המגוון הקיים", הוא אומר. "פגשתי את כולם בבאר שבע, כל העדות וכל הדתות. אני כן חושב שהמקום שאני מגיע ממנו או שמסקרן אותי באופן אישי, לקח אותי אחרי זה לחיפוש אחרי המוזיקה שאני עושה היום".

"אבל אני למדתי את המלחינים המערב אירופיים, מבאך צפונה ולקח לי זמן להבין שיש עוד דברים. כשהגעתי לאקדמיה למוזיקה בירושלים, הבנתי שמוזיקה קלאסית זה לא רק מה שמגיע מאירופה המערבית, אלא המון סגנונות שונים. שיש המון אלמנטים מלבד זהות המלחין שקובעים אם זה איכותי, קלאסי או לא, המון משתנים שלמדתי להכיר עם השנים".

כבר מגיל צעיר סומן כהן כפוטנציאל גדול, אך הוא זוכר דווקא את גיל 17, כשבין בית הספר לקונסרבטוריון, הוא גם ניקה אוטובוסים, כדי לקבל עוד קצת דמי כיס. "בגיל 17 ניקיתי אוטובוסים בחניון הגדול מול בית נועם", הוא משחזר. "בכל יום חמישי הייתי מגיע והיו מגיעים לשם כל האוטובוסים והייתי מנקה אותם כי הייתי צריך כסף. הכרתי שם חברים מדהימים וזה חלק ממי שאני היום".

במהלך אותה תקופה כהן גם התבשר שזכה למעמד מוזיקאי מצטיין בצבא והוא לא ישכח את התגובה של החבר הכי טוב שלו כששמע את הבשורה: "בישרתי לחבר'ה שאני הולך לעשות תואר באקדמיה למוזיקה בירושלים ושם הבנתי את הדיסוננס שלי, אחד החברים הטובים אמר לי 'אתה לא באמת הולך לזה נכון? אתה תלך כמו כולנו לשרת במג"ב ואחרי זה נהיה שומרים בקניון'. כמובן שכל עבודה מכבדת את בעליה וזו הייתה החשיבה אז, אבל לשמחתי מעולם לא חשבתי ככה".

תזמורת ירושלים מזרח ומערב | צילום: עידו כהן

כהן הוא דוגמא לכך שבאר שבע היא לא רק בירת הסייבר. לא רק מחזיקה בקבוצת כדורגל מרשימה, באוניברסיטה מצליחה ובחיי לילה ידועים לשמצה. באר שבע יכולה להתחרות בקלות גם על תואר בירת המנדולינות בעולם עם תוצרים כמו כהן, כמו יקי ראובן מנהל הקונסרבטוריון ונגן מוכר ברחבי העולם ובאבי אביטל, שזכה בשני פרסי גראמי.

"בסוף זה סיפור של שני מורים", אומר כהן ומסביר: "אחד זה שמחה נתנזון והשני זה לב חיימוביץ' שהוא אדם אגדי. המוסד הזה היה סוג של בית. בגלל שיקי הוא המנהל של הקונסרבטוריון, אז אני זוכה לבקר שם הרבה. לשמחתי השושלת הזו ממשיכה, הרבה בזכות יקי וזה מאוד משמח לראות. בעולם, העיר באר שבע מאוד מוכרת. היא ידועה כיצואנית נגני מנדולינות. זה משהו שהוא תולדה של העשור האחרון, מאז שרוביק ראש העיר ושיש פריחה מטורפת וזה לזכותו. זה מצחיק להגיד כי אני חי כבר כמה שנים טובות בבריסל, גרתי בירושלים ותל אביב, אבל המקום היחידי שאני מרגיש בו בבית זה בבאר שבע".

סגירת מעגל במרוקו

כהן היום מחזיק במספר תפקידים. הוא המנהל המוזיקלי של תזמורת ירושלים מזרח ומערב, מקים ומנצח התזמורת האנדלוסית של מונטירואל בקנדה, בנוסף לתזמורת בבריסל בלגיה, שם הוא גר בשנים האחרונות. כהן גם הצליח "למכור קרח לאסקימוסים", כאשר התבקש להקים תזמורת אנדלוסית למלך מרוקו.

"הוזמנתי להקים תזמורת במרוקו ומבחינתי זה באמת היה כמו למכור קרח לאסקימוסים. זה מאוד מרגש מבחינתי. בימים שלי כמנהל האנדלוסית באשקלון, הצלחתי להמציא שפה מוזיקלית חדשה שמשלבת בין המתודה המערבית למזרחית. בזכות הרשתות החברתיות, הבשורה הזו יצאה לכל העולם. יום אחד פנה אליי בחור בשם כרים תייסיר, טייס בחברת התעופה המלכותית שכתב לי שהוא משתגע מהמוזיקה המיוחדת הזו שיוצאת לכל העולם חוץ מלבית שלו, במרוקו. הוא רתם עמותה מלכותית והקמנו תזמורת במרוקו. עכשיו גם אני יכול להגיד שזכיתי לעבוד אצל מלך מרוקו. תזמורת של 40 נגנים שזה משהו מטורף, סגירת מעגל מבחינתי. מה שעוד יותר מטורף זה שבמסגרת פסטיבל ערבסק בעכו שאני מנהל, הצלחנו להביא את התזמורת ממרוקו לישראל, לנגן את המוזיקה הזו".

ביום ראשון (17.6) יגיע כהן להופעה במשכן לאומנויות הבמה בבאר שבע, הופעה מיוחדת שתסגור את עונת הקונצרטים של תזמורת ירושלים מזרח ומערב. "חוויה שבאמת לא כדאי לפספס", הוא אומר.

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

כשהיום הזה יחלוף

עמית ביג'אוי עם שיר חדש לזכרו של סמל אריאל אוחנה ז"ל

תרבות ופנאי17 באפריל 2024    דקה אחת
0

אוכל יין ואומנות

תערוכה חדשה נפתחה במסעדת כרמים

תרבות ופנאי11 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לך תום כהן. הגשת חלום אישי וגם חלום של אנשים רבים.
    כשהקמתי את האגודה לידידות ישראל – מרוקו חלמתי על קשרים פתוחים בין שתי המדינות. בראבו !