תרבות ופנאי

שירה אקו ירוקה

תרבות ופנאי25 במרץ 2018    4 דקות
0

פרופ' עדי וולפסון, מהדמיות הבולטות בנגב בתחום איכות הסביבה הוציא אסופה של שירים אקו פואטיים בשם "אויקוס"

שירה אקו ירוקה
ראיון עדי וולפסון. יעקב 2 1 צילום טימי שבע

פרופ' עדי וולפסון מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון הוא אחד האנשים היותר מזוהים עם תחום איכות הסביבה. הוא פעיל סביבה וותיק, מומחה בתחום הקיימות ופרופ' לכימיה. אבל וולפסון הוא גם משורר, די חלוץ בתחומו, במה שנקרא שירה אקו ירוקה או שירה אקו פואטית.

עכשיו הוא חובק ספק שירים חדש, חמישי במספר ומיוחד במינו שכולל שירים בלא פחות משלוש שפות, עברית אנגלית וספרדית. הקונספט של ספר השירים החדש "אויקוס" הוא למעשה אסופה של שירים אקו פואטיים פרי עטו. "הקונספט של הספר היה לאגד שירים אקו פואטיים. המאבק הסביבתי – הדאגה לטבע, לאיכות סביבה, למה זה ירוק? זה משהו שמחלחל לאומנות", הוא מספר ל"שבע" ומוסיף: "שירה ירוקה היא חלק מהתרומה של התרבות והאמנות לנושא של המאבק הסביבתי, מאומנות פלסטית, חומרים ממוחזרים ועוד. עם השנים זה הגיע לכתיבה ושירה והוגדר כשירה אקו פואטית, שירה שלא רק מדברת על הטבע אלא גם נוצרת בשביל הטבע. שירה קצת אקטיביסטית כזו, שמנסה להעיר ולהציג את האדם ולשאת את קולו של הטבע".

וולפסון מדגיש כי בכל מה שקשור ל"שירה ירוקה" התחום עדיין לא התפתח בארץ למרות שברחבי העולם תפס תאוצה. "בארץ התחום הוא די בחיתוליו", מסביר וולפסון ומפרט: "אפשר למצוא שירים ומאמרים בעיקר של סבינה מסג, שהיא החלוצה בתחום הזה בארץ. גם אני לא התחלתי בוקר אחד לכתוב שירים אקו פואטיים, ראיתי שיש פה שירה שהיא מעבר לשירת טבע רגילה". הספר נכתב בשלוש שפות. וולפסון מצהיר שזה הגיע בעיקר מהצורך שקם מולו: "בעצם אחד השירים הוא שיר על ים המלח שנקרא הבירוקרטיה שמדבר על המצב העגום של ים המלח. פנו אליי מאחד מארגוניה סביבה בארץ לקחת את השיר ושאלו אם יש לי אותו מתורגם לאנגלית. לא היה לי אבל אמרתי שאתרגם להם אותו. מבחינתי אני שאלתי אם יש להם מישהו שיתרגם אותו לערבית. משם צמח העניין שבמקום שאפרסם הרבה שירים שלי בעברית אני אעשה ספר שירים אקו פואטיים בעברית אנגלית וערבית. 20 שירים בכל השפות מתוך תפיסה שאיכות הסביבה יכולה להיות גשר בין העמים, בלי הבדל דת, גזע ומין".

המשורר גם מצהיר שהספר ייחודי, "בגלל שילוב השפות, ובגלל שזה באמת ספר שמוקדש כולו לאקו פואטיקה. גם החלטתי שעם הספר הזה במקום לעשות השקה, הפעם אני אעשה משהו אחר ויצאתי במעין מסע, מיזם, פרויקט שאני קורא לו סלון סביבה בו אני קורא לאנשים בואו תקראו לחברים, שכנים ומשפחה, תזמינו אותי לסלון ובוא נדבר איכות סביבה, עם שירים ודברים אחרים".

מה אתה מנסה להשיג באותו פרויקט סביבה סלון?

"להגיע לאנשים ולדעת מה הם באמת יודעים על הסביבה ומה הם היו מוכנים לעשות כדי לשנות. כולנו היינו רוצים שלא יהיו פקקים, אבל אף אחד מאיתנו לא מוותר על האוטו בבוקר. אז השאלה היא מה אנחנו מוכנים לעשות בשביל השינוי. אני רוצה להגיע לאנשים. כבר הייתי ביפו, אשדוד, באר שבע ובערבה. אני מתוכנן להגיע עם הספר למודיעין".

במה השירים עוסקים?

"יש שם הכל. משיר על ים המלח שמדבר על המצב שלו ועל זה שבעצם כולנו מזניחים את הים הזה וצריכים להתעורר, דרך השיר ששואל מי אני שאעמוד פה ואדבר בשביל הטבע. או שיר שהוא מעין שיר אהבה לאהובה אקולוגית. שירים שמדברים על שרשרת המזון. לכל עץ יש שם. שירים שמדברים על הדברים שסביבנו, על הטבע ועל ערכי טבע".

לסיום, אתה גם פרופסור, גם פעיל סביבתי וגם משורר. איך אתה מגדיר את עצמך?

"אני גם וגם. יש לי חבר שאומר שאני מגמגם. כי אני גם וגם. תמיד שואלים אותי מה אתה גם משורר? כאילו אסור להיות משורר אם אתה פרופסור למשהו. זה תמיד היה חלק מחיי היום יום שלי – שירה, אומנות ומדע. למה אני צריך לבחור בין אומנות ומדע? יש לי עמדה מאוד ברורה נגד בחירה אני לא רוצה לבחור".

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

יום המעשים הטובים במתחם הקטר

תרבות ופנאי21 במרץ 2024    דקה אחת
0

אירועי פורים 2024 בבאר שבע

בצל המלחמה בבאר שבע יתקיימו אירועי פורים בבפארקים, במוקדי התרבות והפנאי, במרכזים הקהילתיים ובשכונות

תרבות ופנאי19 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה