תרבות ופנאי

“מראה להם מאיפה משתין הדג”

תרבות ופנאי8 במרץ 2018    6 דקות
0

קלאודיה צובל, מנכ"לית הסינפונייטה הישראלית באר שבע בראיון מיוחד לרגל יום האישה. על ההשתלבות המהירה בתזמורת, למרות שהיא לא באה מהתחום והאתגר בלפתוח את הסינפונייטה לקהלים רחבים

“מראה להם מאיפה משתין הדג”
קלאודיה צובל | צילום: מעיין קאופמן

קלאודיה צובל היא אישה עם חזון שמביאה רוח צעירה שמשפיעה על כל הסביבה שלה. צעיר הוא אמנם אלמנט שלא בדיוק מתחבר באופן טבעי עם מוזיקה קלאסית, אך שמונה חודשים מאז מונתה למנכל”ית הסינפונייטה באר שבע, אפשר להגיד עליה הוא שהיא מגשימה את כל החלומות שלה.

 

מעולם המכירות לעולם הצלילים

צובל (44), חברת קיבוץ שדה יואב, נולדה בארגנטינה ובגיל צעיר עלתה לישראל. “מבחינתי נולדתי פה”, אומרת צובל בראיון ל”שבע” ומוסיפה: “רק נשארו דברים תרבותיים ששייכים לארגנטינה”. היא בוגרת תואר ראשון בקרימינולוגיה, מקצוע אותו בחרה ללמוד רק בגלל העניין כדבריה, ומיד בסיום לימודיה החלה לעבוד כמתאמת מכירות ב”חמי יואב”, שם סיימה כמנהלת שיווק. עופר סלע, המנכ”ל הקודם של הסינפונייטה הכיר את צובל וזיהה אצלה את פוטנציאל המכירות. “עופר היה המורה שלי בתיכון לתורת הקיבוץ. הוא שאל אותי מיד אחרי הלימודים באקדמיה מה אני מתכוונת לעשות. בסופו של דבר הוא הביא אותי לסינפונייטה לפני 12 שנים”, היא משחזרת.

לפני שהחלה לעבוד בסינפונייטה, לצובל לא הייתה זיקה לעולם המוזיקה הקלאסית. היא הייתה אשת מכירות שעסקה בשיווק. למרות זאת, הצליחה למצוא את החיבור לעולם הקסום של הסינפונייטה. “הזיקה שלי למוזיקה צמחה עם העבודה”, היא אומרת.

“גדלתי בבית עם אבא שמנגן בפסנתר, אבל בתור נערה בעטתי מאוד חזק בזה. כשעופר ביקש שאצטרף, ההנהלה דרשה שאני אעבור ראיונות. אחת השאלות הייתה איך אני יכולה לעבוד בסינפונייטה אם אני לא מבינה במוזיקה קלאסית. אז אמרתי שמי שיודע למכור, ימכור הכל. בגלל שאני באה מכיוון אחר לגמרי, זה יפתח את הראש ויהיה יותר יצירתי ובסוף זה עניין של חוש. לימודים זה חשוב, אבל לפעמים צריך חוש לאנשים, חוש להכיר ולדעת. ביום הראשון שלי במשרד, ההורים שלי ביקשו לתת לי מתנה, אקווריום עם דג זהב שכתוב עליו – תראי להם מאיפה משתין הדג”.

הגעת לעולם אחר לגמרי ממה שהכרת. לא חששת?

“זה מאתגר מאוד. אני מאוד אוהבת אתגרים וזה לא מפחיד אותי. זה היה משהו שמאוד סקרן אותי והיום אני יכולה להגיד שזה היה וטבוע עמוק. גיליתי עולם קסום שאם לא הייתי מגיעה אליו פיזית, לא הייתי מגלה. דרך התזמורת הבנתי מה זה עושה לי בגוף, מה המוזיקה עושה לבנאדם”.

ואיך התקבלת? בכל זאת הגעת בהמלצתו של המנכ”ל בלי זיקה למקצוע?

“זה היה לא פשוט. קודם כל כי עופר בחר בי. ידעו שבאתי מבחירה שלו אז היה אלמנט של איום. היו הרבה גישושים כדי להבין כמה אני “מסוכנת” אבל זה צוות קטן, והיתרון של צוות קטן שאפשר לדאוג אחד לשני. ההתאקלמות היתה מהירה וזה היה נראה כאילו הייתי שם מאז ומעולם. אולי בהתחלה הייתי צריכה להוכיח את עצמי כי בדקו אותי הרבה. אבל מהר מאוד הוכחתי את עצמי והפכנו לצוות מגובש”.

צובל היא אחת משורה של נשים שנמצאות בתפקידי מפתח בתרבות בבאר שבע, כאשר ניתן לציין את מנכל”ית תיאטרון הפרינג’ אפרת זיו-אספיס ומנכל”ית תיאטרון הילדים איילת בראל. לדעתה, זהו תהליך של שנים, שבסופו ההבנה שנשים יכולות לנהל לא פחות טוב מגברים.

צובל: “זה תהליך של שנים. משהו שתחיל בשנות ה-60. היום, לצערי הרב המקום הזה של אישה שרוצה להיות עקרת בית, הפך להיות משהו לא טוב, שמזלזלים בו. מתייחסים לזה כאישה שאין לה מה להציע ואני חושבת שזה לא פחות חשוב מלהוביל בקריירה. בסוף, כשנותנים לנשים לבחור את הדרך הטובה להן, זה יקרה. לשמחתי, בכל השנים שלי לא הרגשתי שאני לא יכולה להגיע למשהו בגלל שאני אישה. אני כן יודעת שהיום בתזמורות יש כמה נשים שממנכ”לות ופגשתי לא מזמן את מי שניהלה את תחום המוזיקה במשרד התרבות. היא אמרה שאחרי הרבה שנים הבינו שניהול של אישה הוא יותר מכיל ומאפשר והיא שמחה על זה”.

מכוונים לקהל הרחב

במשך שנים, הדימוי של הסינפונייטה הולך יד ביד עם דימוי של קהל מבוגר, אשכנזי, שמגיע ברובו ממזרח אירופה. צובל לא מתכחשת לעובדות שתומכות בדימוי, אך גם מדגישה שמוזיקה קלאסית היא הרבה מעבר לזה, ופותחת דלת לאוכלוסיות נוספות.

“יש עוד אוכלוסיות בבאר שבע, זה לא רק הקהל הזה. זה נכון שאי אפשר לעצום עיניים ולהגיד שזה לא נכון. אבל בסדרה הישראלית לדוגמא, יש כמעט 600 מנויים שבהם רואים מגוון רחב. זו סדרה שמביאה אינטראקציה שונה. אין טעם להילחם בזה, אלא צריך לחשוף ולגרום לאנשים “אחרים” להגיע. התחושה שלי היא שאנשים לא מגיעים לקונצרטים, לא כי הם לא אוהבים. אני אומרת תנסו, אפשר להגיד אני לא רוצה”.

הסינפונייטה באר שבע | צילום: יוסי צבקר

צובל כאמור היא אשת מכירות, אך גם היא מודה שלא קל למכור מנויים לקונצרטים, בטח לקהל הצעיר. “לא קל למכור מוזיקה קלאסית בכלל, בכל העולם”, היא אומרת. “זיהינו מגמה מאוד ברורה של אנשים שפשוט לא מחפשים מחויבות. יש עלייה ברוכשי הכרטיסים. אנשים טועמים בכל פעם משהו אחר. בגלל זה המשימה היא הרבה יותר מורכבת. אם פעם היינו מוכרים מנויים ובתחילת העונה היינו יודעים שיש לנו שישה קונצרטים מכורים, היום המגמה השתנתה וכל קונצרט עומד גם בפני עצמו, מה שמאפשר לפנות לקהל אחר”.

מנכל”ית התזמורת נכנסה לתפקיד עם חזון ברור; לגרום לעוד אנשים, בגילאים שונים, להיחשף לסינפונייטה. זו הסיבה לקורס באוניברסיטה המאפשר לסטודנטים להיחשף לקונצרטים.

איפה באר שבע עומדת אל מול תזמורות אחרת בארץ?

“אנחנו התזמורת הקלאסית היחידה בדרום. יש את ראש העיר שהתרבות מאוד חשובה לליבו והוא תומך בנו המון. אני רק יכולה להגיד שבלא מעט קונצרטים, יש קהל שמגיע מאזור המרכז וזה אומר הכל”.

הערב (חמישי, 20:30) יצא לדרך פסטיבל אביב קלאסי בנגב 2018. זו השנה החמישית שהסינפונייטה הישראלית באר שבע מקיימת את הפסטיבל שהפך למסורת. צובל והצוות שלרשותה, עבד קשה מאחורי הקלעים לקראת הפסטיבל שיכלול ארבע קונצרטים שונים.

“בפסטיבל יבוצעו יצירותיו של בטהובן. האולמות סולד אאוט ויש אנשים ממרכז הארץ שרכשו כרטיסים. זה פסטיבל קלאסי עם ארבעה קונצרטים, במסגרתו אנחנו עושים את כל הסימפוניות של בטהובן, יחד עם קונצ’רטו לפסנתר. זו חוויה מדהימה וחגיגה של ממש”.

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

מצטיין מנהלת החרדים מלשכת גיוס בבאר שבע

רב"ט דניאל ארוילי, בן 19 נבחר להיות מצטיין ראש מנהלת החרדים

תרבות ופנאי13 במאי 2020    דקה אחת
0

לפיצה שלי 3 פינות

אחת הפיצות המדוברות של הזמן האחרון היא דווקא פיצה בה אתם קובעים את המחיר

תרבות ופנאי13 במאי 2020    3 דקות

כתיבת תגובה