עסקים וכלכלה

חלום אמריקאי?

עסקים וכלכלה3 ביולי 2018    5 דקות
0

רבות השיחות על היתרונות והאתגרים של נושא הדיור למשתכן בישראל, בעיקר בקרב צעירים רבים שמעוניינים לרכוש דירה במחיר מוזל ממחירי השוק. איך זה עובד בחו"ל? רגע לפני יום העצמאות האמריקאי החל ב-4.7, בדקנו האם דירה ראשונה בארה"ב היא בגדר האפשרי או נותרת חלום מסרט הוליוודי?  

חלום אמריקאי?
צילום: יח"צ

ישראל: דירות למשתכן בין הטבות להסכמי גג

רבות דובר על פרויקט דיור למשתכן המציע הטבות מימון עבור זוגות צעירים ועבור יחידים מעל גיל 35 שאין בבעלותם דירה. התוכנית, עתירת האתגרים אך מלאת הכוונות הטובות, מבקשת לאפשר למשתתפים בה הטבות במימון הדירה בהתאם לקריטריונים שקבע משרד האוצר. בין היתר האפשרות למימון משכנתא בשיעור גבוה לפי ערך השוק של הדירה ולא לפי המחיר שבו רכשו אותה. משמעות הדבר היא שנפתחת בפניהם האפשרות לקבלת מימון בשיעור הגבוה מ-75% מערך הדירה וזאת בשונה מהסטנדרט שקבע בנק ישראל בפועל.

יתרה מכך, זוגות ויחידים מעל גיל 35 בישראל, שלא החזיקו בבעלותם דירה ב-10 השנים האחרונות, זכאים גם כן להטבות בריבית, כך שיוצא כי בפועל הם נהנים מריבית נמוכה יותר במסגרת התוכנית. בנוסף, על פי תקנות התוכנית, הזכאות האישית בדבר הריבית על המשכנתא תעמוד על 0.5% פחות מהריבית הממוצעת על המשכנתאות צמודות המדד, אך לא יותר מ3.0% וזאת בהתאם לתקופת ההחזר שבחרו הלווים. 

בונוס נוסף עבור זוגות שישתכנו בפריפריה

משתכנים שיבחרו את מקום מגוריהם בפריפריה, יהנו ממענק בגובה של 40,000 שקלים, עד 60,000 שקלים. חדשות טובות אלו אינן תקפות רק לזכאים לדירה במסגרת תוכנית למשתכן, אלא שהן סיבה טובה לשמחה גם עבור משפרי דיור. במאי האחרון קבע קבינט הדיור כי אופציית המענקים תפתח גם בפני משפרי הדיור שיבחרו בפריפריה כיעד למגורים, זאת לאחר סיום שלושת סבבי ההגרלות שיערכו במסגרת התוכנית עבור כל ישוב.

בעקבות השקת התכנית שמטיבה עם המשתכנים החדשים, מוקמים בארץ פרויקטים ייחודיים רבים שמיועדים לשיכון הצעירים וזאת בהתאם להסכמי הגג שנוצרו עם האוצר, העומדים על סדר גודל של עשרות אלפי דירות חדשות בישובים איתם נכרת ההסכם.

הזדמנות להתחלה חדשה בסביבה מתפתחת

הסכמים אלו מאפשרים את ההקמה של שכונות מגורים מטופחות, בסטנדרט גבוה וזאת הודות לתקציבים שהפנה האוצר ושיועדו להשקעה בתשתיות המקומיות של השכונות החדשות. ההשקעה בתשתיות מעודדת פיתוח בערים בכל הקשור להקמה של מוסדות חינוך, מבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה.

כך למשל הפרויקטים של י.ח דמרי המציעים דיור למשתכן בראש העין, נתיבות וקריית ביאליק, במחירים מוזלים מהמחירים הנהוגים בשוק, מתאפיינים בכך שהם נמצאים בשכונות המוקמות בסביבה מתפתחת.

פרויקט ראש העין של דימרי למשל, ממוקם בשכונת נאות אפק, כ-20 דקות בלבד מתל אביב והוא מונה כ-205 יחידות דיור 4 ו-5 חדרים המוצעים במחיר מטרה. פרויקט זה מאופיין במתחם השכונה המפותח שמכיל בית ספר, מרכז תרבות ופארקים שנועדו להעניק לדיירים שירותי חינוך ופנאי.

בפרויקטים אחרים של י.ח דימרי כמו בנתיבות, ישנם 168 יחידות דיור המוצעות למשתכנים במחיר מטרה וכמו זה בפרויקט של קריית ביאליק, ישנם עוד 150 דירות למשתכנים. שני הפרויקטים הנוספים מציעים לזוגות ולמשפחות הצעירות מגורים בשכונות מטופחות בסביבה שבה קיימים שירותי קהילה ותרבות רבים.

ארה"ב: מפתיעה בעידוד רכישת צעירים דווקא בלב הערים

בארה"ב מסתמנת ירידה בקרב צעירים שמעוניינים לרכוש דירה, בהשוואה לצעירים אחרים שמעוניינים להתגורר בשכירות. תופעה זו היא תוצאה של הקשיים הנובעים מהתהליך של חיפוש דירה, כמו הדרישה לעמוד במסגרת התקציב ויחד עם זאת להישאר באזור המגורים המוכר והקרוב לעבודה ולהורים. הממשלה האמריקאית מציעה לצעירים שהכנסתם נמוכה, סיוע בתשלומים של דמי השכירות לדירה, בדרך של מתן ואוצ'רים שמותירים למשוכנים לשלם את ההפרש בלבד לאחר קבלת הסיוע. אפשרות נוספת שמעמידה הממשלה האמריקאית למי שהכנסתו נמוכה, היא שכירה של דירה במחירים נמוכים בפרויקטים ציבוריים מסוכנויות ממשלתיות. המסקנה היא שלא כל מדינות היבשת מציעות לצעירים סיוע במשכנתאות כדי שיוכלו להגשים חלום ולקנות דירה. אך למרות זאת, מפתיע לגלות כי דווקא בניו יורק, העיר שבה מחיר הנדל"ן הם מהגבוהים בעולם, מוצע לצעירים סיוע במימון התשלומים על הדירה.

גרסת ניו-יורק למשתכן: מענק 40,000 דולר למשפחות צעירות

אולי זה נשמע כמו חלום, אבל מבין הערים הרבות במדינות ארה"ב, דווקא בניו יורק פורסמה באתר מחלקת השימור והפיתוח של מגורי העיר, הצעה לתוכנית סיוע בתשלומי המשכנתא, עד לגובה של 40,000 דולרים. הסיוע ניתן לזכאים באמצעות מענק שאותו הם מקבלים מהאגף לשימור ולפיתוח המגורים בעירייה. הזכאים לסיוע הם תושבי העיר ניו-יורק שאין בבעלותם דירה אך הם מעוניינים לקנות אחת, באחד מחמשת רובעי העיר – ברונקס, ברוקלין, מנהטן, קווינס או סטייטן איילנד. מדובר בהטבה הניתנת לדיירים יחידים ולמשפחות הנתקלים בקשיים כלכליים וכדי להירשם לתוכנית הסיוע הם נדרשים להוכיח כי הכנסתם אינה חוצה את רף 80% ממה שמסמן חציון השכר של תושבי ניו יורק.

לסיכום, בראייה אובייקטיבית של ההזדמנויות כאן ומעבר לים, אין ספק כי תוכנית הסיוע המוצעת לתושבי העיר ניו יורק טובה ומבורכת. אך בשונה ממנה, למרות האתגרים הרבים בביצוע בפועל, בישראל סל ההטבות שמציעה הממשלה למשתכנים עשיר ומגוון יותר. התוכנית הישראלית לא עוסקת רק במתן המענק, כפי שזכאים לו המשתכנים בפריפריה, אלא שהיא תומכת בנוסף בכלל המשתכנים באמצעות התנאים הניתנים להם בתשלום המשכנתא ובגובה הריבית.

באדיבות י.ח דימרי

כתבות נוספות בעסקים וכלכלה

0

"זכיתם בפיס"

אלו היו מילות הפתיחה של מנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע להנדסאים יעקב דור, לסטודנטים של "עתידאים" בטקס פתיחת הכיתה השנייה של חטיבת יבשה ותעש של חברת "אלביט". 27 הסטודנטים, שהחלו בימים אלה את לימודיהם, מצטרפים ליותר מ-800 בוגרי "עתידאים", המועסקים היום אצל למעלה מ-40 מעסיקים

עסקים וכלכלה15 באפריל 2024    3 דקות
0

בום של מוצרי מזון כשרים לפסח ב-!BOOOM...

פסח זה לא רק מצות, זה גם שפע של עוגות ועוגיות שעושות כיף לחיך. וביחד עם הגשמים האחרונים צצים בגדי קיץ לילדים. כדאי לקפוץ

עסקים וכלכלה10 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה