עסקים וכלכלה

לבן בעיניים – מה ההשפעה האמיתית של הצבע הלבן על המוח שלנו?

עסקים וכלכלה16 במאי 2018    3 דקות
0

מה אתם חושבים כשאתם רואים צבע לבן? ניקיון? רוגע? טוהר? או אולי דווקא מוות? זה מאוד תלוי מאיפה אתם בעולם

לבן בעיניים – מה ההשפעה האמיתית של הצבע הלבן על המוח שלנו?
אלוני. אריחים בלבן | צילום: יח"צ

ההשפעות הפסיכולוגיות החברתיות של הצבע הלבן אמנם משתנות מתרבות לתרבות, אבל לתת-מודע שלכם ממש לא אכפת מאיפה אתם בעולם. אז לכבוד שבועות, איך מגיב המוח שלנו כשהוא רואה את הצבע הלבן ואיך ניתן להשתמש בהשפעות אלו בעיצוב הבית? מעצבי רשתות העיצוב הבולטות במרכז העיצוב דיזיין פלוס בבאר שבע מגלים את דרכים להשתמש באפקטים הפסיכולוגיים של הצבע הלבן וכיצד ניתן לנצל אותם לעיצוב הבית.

הצבע הלבן הוא מושג כל כך גדול ומרכזי בתרבות שלנו, עד כי קשה מאוד לאגד את כל עולם התוכן שלו תחת מקשה אחת. עניין נוסף הוא שלא כל התרבות האנושית רואה את הצבע הלבן בצורה זהה, לכן ההשפעות הפסיכולוגיות של צבע זה על מוחנו משתנה בהתאם לאלמנטים חברתיים. לדוגמה, במערב אנחנו מתייחסים לצבע זה כ-"גורם נקי, וטהור. אנחנו נוטים לקשר אותו בצורה אסוציאטיבית לחתונות, עננים, שלג טרי, ופריחות באביב. אולם בסין ויפן לדוגמה, צבע זה מסמל את המוות ואת תקופת האבל, לכן אין הם מרבים להשתמש בצבע זה בבתיהם. עם זאת, בהודו צבע זה דווקא מאוד מתקשר לצבע הקירות, אך לא לחתונה (צבע החתונה שלהם הוא אדום וזהב).

גם בחלל השינה. swiss system | צילום: יח"צ

 

למרות ההשפעות התרבותיות שמפיקות ניואנסים שונים להשפעות הפסיכולוגיות של הצבע על המוח שלנו, ישנן בכל זאת השפעות פסיכולוגיות אוניברסליות שמתרחשות במוח של כולנו בעת הסתכלות על הצבע הלבן. לדוגמה עם תעמדו בחדר לבן, סיכוי גדול מאוד שתחשבו שהוא ריק, מאוורר, שלו ואף גדול יותר מגודלו המקורי. זו לא מקריות, אלו הן תכונות שגרתיות וטבעיות לכל אדם שמוחו מעבד את הצבע הלבן.

עם זאת, מאוד לא מומלץ "להציף" את העיניים בלבן, מכיוון שמנת יתר של צבע זה (או יותר נכון של גוון אחד בודד) עשויה דווקא לסנוור ולבטל את התחושות הנעימות שצבע זה מעביר. הסיבה המרכזית לכך היא שהצבע הלבן נוצר משילוב כל הצבעים יחדיו והוא צבעו של האור, לכן עוצמה גבוה מדי ממנו אינה עושה טוב לעיניים שלנו. אולם, כאמור אין זה אומר שאי אפשר להשתמש בגוונים אחרים של לבן. על אף התפיסה הרווחת כי לבן הוא צבע ניטרלי, הוא לא רק הצבע הנקי אותו אנחנו מכירים, מספר הגוונים שיש בו הוא אין- סופי והוא יכול לקבל נגיעות של צבעים אחרים ולא להיבלע בהם.

סלון בלבן מתוך קולקציית איטלסופה בדיזיין פלוס באר שבע | צילום: איטלסופה

פתרון נוסף לבעיית הסנוור הוא שימוש באלמנטים בודדים שבולטים בחלל ומפיצים את תחושת הרוגע והניקיון. אין צורך בחדר שלם בצבע לבן בכדי להפעיל את האפקט הפסיכולוגי של צבע זה, לרוב מספיק רק אובייקטים בודדים בחלל, כגון וילון לבן, או מסגרות לבנות של החלון והדלת. הטריק הוא למצוא את הפריט המדויק שיעביר בצורה מושלמת את האפקט הרצוי. היא מוסיפה כי אפשרות נוספת היא שילוב לבן עם צבעים אחרים. כחול וירוק משתלבים בצורה קלה ולא ואפקטיבית עם גווני לבן ואף מעצימים את ההשפעות החיוביות שלו.

כורסא מדגם קומבי ברשת URBAN | צילום: ישראל כהן

כתבות נוספות בעסקים וכלכלה

0

"זכיתם בפיס"

אלו היו מילות הפתיחה של מנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע להנדסאים יעקב דור, לסטודנטים של "עתידאים" בטקס פתיחת הכיתה השנייה של חטיבת יבשה ותעש של חברת "אלביט". 27 הסטודנטים, שהחלו בימים אלה את לימודיהם, מצטרפים ליותר מ-800 בוגרי "עתידאים", המועסקים היום אצל למעלה מ-40 מעסיקים

עסקים וכלכלה15 באפריל 2024    3 דקות
0

בום של מוצרי מזון כשרים לפסח ב-!BOOOM...

פסח זה לא רק מצות, זה גם שפע של עוגות ועוגיות שעושות כיף לחיך. וביחד עם הגשמים האחרונים צצים בגדי קיץ לילדים. כדאי לקפוץ

עסקים וכלכלה10 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה